Jelentkezés

Hogyan táplálkozzunk a hegyen?

Sokan úgy gondolják, hogy ha nekiindulnak egy hegyi túrának, akkor elég berakni pár szendvicset meg egy üveg italt, és máris felkészült az útra. Aki ett?l tudatosabban akarja megoldani ezt, annak ajánjuk alábbi jótanácsainkat. A túrázás igen nehéz fizikai terheléssel jár. Nem meglep? tehát , hogy egy nehezebb túrán egy átlagos napi energiabevitel hatszorosát is felhasználhatjuk!élelmiszer

Milyen egy ideális élelmiszer a hegyen?
Nem romlandó, könny?, jól szállítható és tápláló.
Más ételek vigyünk különböz? évszakokban?
Igen. Nyáron szárazabb, zsírszegényebb ételeket érdemes fogyasztanunk. (pl. májkrém, soványabb sajtok) Télen zsírban gazdagabbakat válogassunk össze. (pl. kolbász)
Mit igyak?
Legpraktikusabbak a citromos ízesítés? vagy sima ásványvizek ásványi tartalmuk és jó szomjoltó képességük miatt. A rostos gyümölcslevek szintén hasonló jó tulajdonságokkal rendelkeznek, de kerüljük a szénsavas ?dít?italokat.
Érdemes – f?leg nyári melegebb id?szakban – 2-3 liter folyadékkal számolni hosszabb túra esetén. Ez h?vösebb id?szakban 1 liter körül van. Amennyiben menedékház is útba ejthet?, úgy a megfelel? folyadékbevitelt ott is megoldható, így kevesebb italt “cipelünk” magunkkal. Némely hegyvidéken rengeteg patak és tengerszem található. Ezek vize azonban nem mindig akalmas a szomjoltásra, mivel ásványokban rendkívül szegény vizekr?l van szó. Ilyen a hazai túrázók által kedvelt célpont pl. a közeli Magas-Tátra területe is. Senkinek nem ajánljuk tehát, hogy ezekb?l töltse meg kulacsát.
Mit egyek?
Standard étel a szendvics és kötelez? tartozék a “csúcs csoki”. A csokoládé a nagy energiatartalom miatt amúgy is fontos eleme egy gyalogos körútnak. Nagyobb terhelést igényl? túra esetén különösen ajánlott pár energiaszelet, esetleg sz?l?cukor. Aki csökkenteni akarja a hátizsák sólyát, annak ajánjuk ezeket az energiaszeleteket. Praktikusak a különböz? müzliszeletek is, hiszen súlyukhoz képest rengeteg energiát nyerhetünk elfogyasztásukkal.
Ha konzervet viszünk magunkkal, figyeljünk oda, hogy ezek tetején legyen önálló nyitó rész is, így nem kell bajlódnunk a konzervnyitóval.
És mi a helyzet a gyümölcsökkel?
Mindenképp célszer? vinni magunkkal valamilyen gyümölcsöt a vitaminpótlás miatt. Legalkalmasabb az alma, körte, banán, Ezeket könny? fogyasztani és nem törnek össze a hátizsákunkban, mint pl. egy fürt sz?l?. Ezen kívül megtöri a viszonylag egyhangú szendvics-energiaszelet párosítást is.
És ha én melegételre is vágyom?
Amennyiben menedékház is esik utunkba, érdemes elfogyasztani ott egy meleg levest, vagy valamilyen melegételt. Gyakran már a hangulatáért is érdemes megállni egy-egy ilyen házban.